Raija Kattilakoski 1.8.2024
Opetushallitus käynnisti ”Terveet tilat: yleissivistävät oppimisympäristöt 2023-2024” selvitystyön, jossa oma osuuteni liittyy inklusiivisen fyysisen oppimisympäristön analysoimiseen sekä uudisrakennukseen liittyvien suunnitelmien että opettajille ja oppilaille tehtyjen haastattelujen ja kyselyiden pohjalta.
Inklusiivisen fyysisen oppimisympäristön analyysiin ei kuitenkaan tuntunut löytyvän riittävän kattavaa ja monipuolista arviointityökalua, joten kokosin sellaisen useita eri lähteitä käyttämällä. Arviointityökalu perustuu seitsemään pääteemaan sekä niihin liittyviin tarkempiin kriteereihin. Pääteemoja ovat: aistit (kuuleminen ja näkeminen), neurokirjo, hahmottaminen, liikkuminen, sukupuolen moninaisuus, yhteenkuuluvuus ja vuorovaikutus. Näihin teemoihin liittyviä kriteereitä on yhteensä 33.

Fyysisen oppimisympäristön arviointi inkluusion näkökulmasta
Vastaavalla tavalla analysoin myös ammatillisten oppilaitosten suunnitelmia paitsi, että pääteemoihin kuuluu lisäksi kulttuurinen moninaisuus ja hahmottamiseen on lisätty tiloihin orientoituvuus. Arviointityökalu on vielä kokeiluvaiheessa, joten se tullee ajan myötä vielä kehittymään. Tässä vaiheessa olen kuitenkin halunnut pitää sen mahdollisimman yksinkertaisena ja helppona käyttää.
Arviointi on tapahtunut siten, että olen käynyt läpi selvityskoulujen suunnitteludokumentit ja merkinnyt taulukkoon ne kohdat, joissa kriteerit täyttyy, sekä kirjannut niistä esimerkkejä. Lopulta saadaan koonti siitä, mitkä teemat on hyvin huomioitu suunnitelmissa tai mitkä on mahdollisesti jääneet osin tai kokonaan huomiotta. Analyysistä muotoutuu myös koulu-/oppilaitoskohtainen yleiskuva, miten suunnitteludokumenteissa on inkluusion osa-alueita otettu huomioon.
Tällä hetkellä opettajien ja oppilaiden haastatteluaineisto sekä kyselyt on vielä analysoimatta. Niistä on tarkoitus saada selville, miten suunnitelmat ovat toteutuneet käytännössä. Miten tiloja todellisuudessa käytetään ja miten tilat tukevat oppimista? Miten oppilaat kokevat uudet tilat? Mitkä tilat ovat heille mieluisia ja missä taas on vaikea tai helppo opiskella.
Selvityksen loppuraportti ilmestyy keväällä 2025, joten silloin voi vasta paljastaa lopulliset tulokset. Tässä vaiheessa voi kuitenkin sanoa yleisesti, että inkluusion huomioiminen eri koulujen ja oppilaitosten suunnitelmissa eroaa todella paljon. Mikäli uudisrakennuksen pedagogisissa suunnitelmissa on panostettu inkluusioon toimintakulttuurina ja arvona, se näyttäisi näkyvän myös muissa rakentamiseen liittyvissä suunnitelmissa.
Tähän selvitykseen kuuluu useita muitakin mielenkiintoisia osa-alueita, joihin voi tutustua tarkemmin täällä.
Olen esitellyt Inklusiivisen oppimisympäristön arviointityökalua myös Multi-LED-seminaarissa toukokuussa 2024 ja video löytyy täältä.